hjärnskakning

Hejsan på er allihopa!
Som många kanske redan vet så var jag med om en olycka med hästen i torsdags.
Jag var ute och red och var nästan vid stallet, jag hade pratat med ägaren till hästen bara några minuter innan allt hände. Det ligger en hage längs hela vägen på vänster sida där det går hästar som började bralla och busa vilket gjorde mig häst väldigt glad när jag kom travades längs med vägen. Sedan så kommer jag inte ihåg någonting mer. Vi tror att han har tvärnitat så att jag for av och sedan så har han fortsatt frammåt.
Jag vart medvetslös direkt och det var grannen som hittade mig. Jag var borta i nästan en halvtimma och när ambulanspersonalen kom vaknade jag och hade jag en minneslucka på ca två timmar.
De spände fast mig med nack-krage och på någon hård grej ifall jag skadat nacke och rygg. Direkt in till akuten och fick prata med en läkare som berättade hur allting låg till. Efter tre timmar där så kunde jag åka hem med en tregraders hjärnskakning och ett blåslaget svullet ansikte.
Fick strikta regler om att jag inte får ha för mycket hjärnaktivitet, alltså ingen dator, tv, film eller läsning. Helst ligga i ett mörkt rum och göra ingenting iaf de första 48 h. 
Jag har inte haft något illamående som man i vanliga fall brukar få, vilken är jätteskönt. Så jag mår inte speciellt dåligt förutom att jag blir yr när jag gör någonting för snabbt, har varit fruktansvärt långsam och känt min något efterbliven, får ont i huvuten och blir helt utmattad. 
Jag ska fördubbla min sovtid och det har jag gjort, kan sova när och vart som helst. 

Denna händelse hände i torsdags. Så idag onsdag en vecka senare så kan jag iaf titta på tv en kortare stund och kunnat börja plugga lite på saker som jag kommit efter i. Har inga problem med att träffa människor och göra lugnare grejer förutom att jag är något ljud och ljus känslig.
Såå jaa en bok och en uttråkad vecka senare så har jag missat två Stockholmsresor, live på let´s dance och lite roliga grejer och har istället fått en vecka med sovande, en bilresa till Lysekil, titta när mamma ridit, tittat på dansen, varit med pojken min och lite så.
Skulle bara säga att jag lever och tacka alla som verkligen brytt sig! pusss

Kommentarer
Postat av: amanda

Oj :o krya på dig Julia!

2012-04-18 @ 13:10:44
URL: http://amandaihs.blogg.se/
Postat av: caroline

<3

2012-04-18 @ 15:30:56
Postat av: jennifer

krya på dig, saknar dig i skolan!! puss<3

2012-04-19 @ 21:57:24
URL: http://jennifersphotos.tumblr.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback